Ce alimente consumăm pe timp de caniculă?

Verile au devenit din ce în ce mai călduroase de la an la an. Pe timp de caniculă, perioade îndelungate de căldură și disconfort termic, este recomandat să nu ieșim din casă la orele când soarele este puternic. Căldura și disconfortul termic provoacă deshidratare și trebuie să fim atenți să ne hidratrăm și să ne alimentăm corespunzător.

Ce alimente să consumăm?

Cu toate acestea, nu toate lichidele ne hidratează, la fel cum nici orice aliment nu ne va face bine, pe timp de vară. De exemplu, pe caniculă medicii recomandă să evităm prăjelile, alimentele grase și bogate în calorii. Motivul este că în organismul uman, atunci când digeră astfel de alimente, se accelerează metabolismul și astfel se degajă o parte din căldură.

Atunci când transpirăm, organismul nostru se răcorește. De aceea, este recomandat să consumăm (cu moderație) alimentele picante, cum ar fi ardeiul iute. Capsaicina, substanța conținută de ardeiul iute, determină vasele de sânge să se dilate, apare transpirația și senzația de „bufeu de căldură”.

O ceașcă de ceai cald și un sandviș cu castravete sunt printre produsele care au un efect benefic asupra organismului nostru atunci când sunt temperaturi ridicate. De asemenea, legumele și fructele bogate în apă reprezintă cheia unei bune alimentații pe timp de caniculă. Să le luăm pe rând și să descoperim ce alimente sunt recomandate și care nu.

Legume, Fructe și alte alimente

LegumeFructe

Fie că ne referim la legume sau la fructe, este benefic pentru noi să consumăm alimente de sezon.

Dintre cele mai bogate legume în apă, amintim castraveții cu 97% conținut de apă, apoi salata cu 95% și completează podiumul roşiile şi dovleceii cu 94%. În ceea ce privește fructele, în topul cu conținut mare de apă avem pe primul loc pepenele roșu și cel galben cu 91% apă și apoi citricele cu 85%. Şi fructele mai dulci contribuie la hidratatea organismului, caisele şi merele având 86% şi, respectiv, 85% apă.

Oricare ar fi forma în care se consumă, proaspete sau pregătite, fructele şi legumele sunt aliaţi nepreţuiţi pe caniculă. Fierberea lor scade totuşi conţinutul de apă, aşa încât se recomandă, pe cât posibil, consumul fructelor şi legumelor în stare crudă.

Dintre celelalte alimente, peştele conţine o cantitate însemnată de apă, de la 65 la 80%. De asemenea, și lactatele sunt recomandate pe timp de caniculă, deoarece aduc aport de săruri minerale, ce se elimină natural din organism o dată cu transpirația.

Vara este o tendință firească a fiecăruia dintre noi să mâncăm alimente mai ușoare. Nutriționiștii [3], [7] recomandă „să ne satisfacem poftele cu alimente sănătoase”. De exemplu, micul dejun poate fi format din cereale combinate cu fructe sau lactate semi-degresate, legume de sezon și pâine cu secară. De asemenea, pot fi consumate doar fructe de sezon. Cerealele integrale și iaurtul sunt iarăși o opțiune bună, deoarece ne vor ține de foame pentru mai mult timp (datorită fibrelor și proteinelor) și ne reglează tranzitul intestinal (datorită bacteriilor probiotice). În meniul unui prânz de vară putem avea salate, legume la grătar, supe reci sau ciorbele de legume. Cina poate conține mâncăruri pe bază de pește și legume, salate, brânzeturi mai puțin sărate sau lactate fermentate.

Sfatul nutriționistului [7] în ceea ce privește peștele este să îl alegem cu grijă, deoarece este un aliment foarte perisabil, care produse toxiinfecții alimentare.

Lichide

Apa

Apa este vitală oricând, nu doar pe timpul verii. Aceasta regenerează celulele și permite sângelui să circule. Poate pentru unii este un inconvenient să bea doar apă, de aceea, nu ezitați să îi conferiți o aromă cu ajutorul unor felii de lămâie, de castravete sau a câtorva frunze de mentă, busuioc sau cu ajutorul a fructelor preferate tăiate în bucăți.

Smoothie-urile și sucurile naturale sunt iarăși o opțiune foarte bună de lichide. Au un aport mare de vitamine, luptă împotriva oboselii și nimic nu este mai bun decât un suc natural răcoritor din fructe proaspete sau un smoothie (în care puteți adăuga lapte). Se recomandă grijă la cantitatea de zahăr din aceste băuturi!

Este important de știut și reținut că este inutilă completarea băuturilor cu gheață. Riscați ca stomacul să se revolte prin crampe și este posibil ca și gâtul să se resimtă câteva ore mai târziu.

Dacă vreți să vă răcoriți, alegeți mai bine un ceai cald. Ceaiul cald, o supă caldă produce transpirație abundentă în timp scurt și astfel apare senzația de răcorire. Ceea ce este important atunci când mâncăm ceva cald sau picant, aerul trebuie să fie uscat. Dacă avem umiditate în atmosferă, nu ne vom răcori, pentru că transpirația nu se va evapora.

O atenție sporită este bine să acordăm temperaturii lichidelor consumate. Lichidele foarte reci, cu gheață nu ne vor răcori, senzația de rece fiind doar în gură. Stomacul se va contracta însă, își va încetini procesul de digestie și astfel se vor produce mici probleme la nivel gastro-intestinal.

Putem bea prea multe lichide?

Da, este posibil [2], dar cazurile sunt foarte rare. Prea multă apă consumată într-un timp foarte scurt poate conduce la incapacitatea rinichilor de a asigura un echilibru electrolitic. Acest lucru are impact asupra presiunii sangvine.

De evitat

Dintre alimentele de evitat amintim Mango. Deoarece acționează ca un diuretic, la fel ca şi alcoolul, acest fruct trebuie evitat atunci când mercurul din termometre urcă. De asemenea, ar trebui să ne abţinem în zilele foarte calde de la consumul de mărar, anghinare și sparanghel, din aceleași motive.

Deși este tentantă, mai ales pe timpul verii, înghețata nu este tocmai campionă în privința hidratării. Există alternativa unui sorbet, care este mai puțin caloric decât o înghețată obișnuită.

Alte alimente nerecomandate sunt: zahărul și dulciurile rafinate, alimentele grase, mezelurile, pateurile, carnea afumată, produsele procesate, aditivii și coloranții, băuturile energizante și cele cu cofeină, sucurile carbogazoase.

Băuturile ce conțin alcool, fie că vorbim despre bere, vin sau altele, nu vor ajuta la hidratare, ci din contră. Au un efect diuretic ce produce pierderea de apă. Dacă nu puteți renunța la alcool, vă puteți gândi să beți un pahar de apă după fiecare pahar consumat.

Băuturile carbogazoase ne pot înșela cu aspectul lor răcoritor. Bulele lor pot provoca dureri de stomac, de aceea este bine să le evităm.

Recomandări ANPC [8]
  • perioada cu temperaturi caniculare determină un consum mai mare de lichide (apă minerală naturală, apă de masă, sucuri de fructe, băuturi răcoritoare) la achiziţionarea cărora recomandăm să acordaţi atenţie deosebită asupra modului de depozitare şi expunere, având în vedere că expunerea acestora sub acţiunea directă a razelor solare conduce la deteriorarea caracteristicilor produselor menţionate;
  • verificaţi în mod direct caracteristicile produsului (miros, culoare, aspect etc) având în vedere că temperaturile ridicate favorizează procesul de alterare a produselor alimentare şi refuzaţi produsele care prezintă caracteristici de produs alterat (aspect mâzguit, miros de acru, aspect spongios de început de fermentare, produs deformat şi consistență moale-îngheţată, ambalaje deformate, etc);
  • atunci când cumpăraţi produse alimentare, acordaţi atentie deosebită asupra modului de prezentare a ambalajului; în cazul în care ambalajul este bombat, prezintă deformări sau este rupt înseamnă ca produsul nu mai prezintă deplină sigurantţă pentru consumator, evitaţi să achiziţionaţi astfel de produse;
  • verificaţi dacă este respectată temperatura la care este depozitat/expus la vânzare produsul alimentar ales de dumneavoastră (temperatura menţionată de producător pe eticheta ce însoteşte produsul trebuie să coincidă cu temperatura la care este expus la comercializare produsul achiziţionat);
  • nu recongelaţi un produs alimentar după ce acesta a fost decongelat, dacă producătorul interzice această acţiune (prin menţionare pe etichetă);
  • vă atragem atenţia asupra legumelor şi fructelor comercializate în cadrul pieţelor în spaţii deschise unde temperatura mediului ambiant foarte ridicată afectează calitatea produselor (deshidratare, accelerarea procesului de alterare, ofilirea verdeţurilor etc);
  • nu cumpăraţi alimente din locuri neautorizate;
  • verificaţi cu atenţie data durabilităţii minimale, data limită de consum a produselor (termen de valabilitate);
  • la cumpărarea produselor alimentare solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care doriţi să reclamaţi calitatea unui produs.  

 


Surse:
  1. http://www.descopera.ro/dnews/16520766-ce-alimente-sunt-recomandate-in-perioada-caniculei
  2. https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/how-eat-heatwave
  3. http://www.gandul.info/magazin/ce-alimente-sunt-indicate-vara-15511725
  4. http://www.eva.ro/dietafitness/nutritie/ce-este-indicat-sa-mananci-in-zilele-caniculare-articol-24953.html
  5. http://www.digi24.ro/magazin/stil-de-viata/viata-sanatoasa/alimente-care-ne-racoresc-pe-canicula-2-757751
  6. http://www.sfatulmedicului.ro/Educatie-pentru-sanatate/alimente-si-bauturi-de-consumat-si-de-evitat-pe-timp-de-canicula_14655
  7. http://jurnalul.ro/viata-sanatoasa/starea-de-sanatate/ce-si-cum-mancam-pe-canicula-alimente-care-ne-racoresc-690577.html
  8. http://miscareaderezistenta.ro/actualitate/apa-minerala-naturala-alimente-canicula-sfaturi-anpc-10785.html
Reclame